Webinar  Journal Club               Alleen voor leden

Journal Club 14 november 19.30 - 20.45 uur Online

Scholing Ketogeen Dieet Wetenschappelijke onderbouwing en praktische toepassing

Aantal diabetes-patiënten verviervoudigd sinds 1980

Het aantal diabetespatiënten is de laatste jaren bijna verviervoudigd. In 1980 hadden nog 108 miljoen mensen suikerziekte, terwijl in 2014 422 miljoen mensen leden aan de ziekte.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) waarschuwt woensdag voor de gevolgen van de ziekte die nu wereldwijd bij een op de elf mensen voorkomt. Volgens de organisatie moeten er "drastische acties" worden ondernomen.

De hoge bloedsuikergehaltes leiden wereldwijd tot 3,7 miljoen doden per jaar.

De cijfers gaan over patiënten met diabetes type 1 en diabetes type 2. De kans op type 2 is groter voor mensen met overgewicht en weinig beweging. Ook mensen van oudere leeftijd hebben een vergrote kans op dit type suikerziekte.

Diabetes verdrievoudigt de kans op een hartaanval en maakt de kans op het moeten amputeren van een been twintig keer groter. Ook vergroot de ziekte het risico op hersenbloeding, nierfalen, blind worden en zwangerschapscomplicaties.

In Nederland had in 2015 4,8 procent van de bevolking diabetes

Wil je ook lid worden ?

DCN is een beroepsorganisatie voor diëtisten in de eerstelijnszorg. De diëtisten werken vanuit hun eigen praktijk nauw samen met huisartsen en andere verwijzers.
Info lidmaatschap DCN

Heb je een vraag?

Wij beantwoorden deze zo snel mogelijk.
Stel je vraag
shopping-cartmale