dinsdag 27 oktober 2015

De Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) wil ‘bewerkt vlees op de lijst van kanker veroorzakende producten en stoffen’. Het heeft al het nodige stof doen opwaaien. Want wat betekent het voor de consument? Dat we, volgens eerder onderzoek, niet meer dan 500 gram vlees per week zouden moeten eten.

Gisteren kwam de Wereld Gezondheids Organisatie officieel met haar rapport over de gevaren van bewerkt vlees. Algemene stelling: bewerkt vlees hoort op de lijst van kanker veroorzakende producten stoffen. Dezelfde lijst die factoren als alcohol, asbest en sigaretten behelst.

Het is een goede ontwikkeling dat de relatie tussen voeding en darmkanker wordt onderzocht. Maar wat betekenen de conclusies van het WHO-rapport voor de consument, die graag gezond wil blijven?

‘Eet met mate’

Maag-, darm- en leverarts prof. dr. Chris Mulder van VU Medisch Centrum reageerde afgelopen zondag meteen heel treffend op het eerder uitgelekte WHO-rapport nieuws: “Darmkanker is een enorme killer in Nederland. Ons advies? Houdbaar vlees, rood vlees… álles met mate. Maar, liever wat meer kip, eend en vis.”

Een nuance kwam van Marsja Meijer, KWF Nederland: “Dezelfde classificering [van rood vlees en sigaretten] betekent niets meer dan dat er evenveel bewijsvoering is voor het feit dat iets een kankerverwekkende stof is. Het zegt niets over de mate van kankerverwekkendheid.”

Maximaal 500 gram per week

Beide reacties onderstreept de Maag Lever Darm Stichting: eet rood/voorbewerkt vlees met mate, want het geeft een verhoogd risico op darmkanker. Maar let daarbij ook goed op die mate.

Wát die mate precies is, is te vinden in de richtlijn van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WKOF), op basis van eigen onderzoek: “Eet per week niet meer dan 500 gram rood vlees.” Hiermee wordt bewerkt en onbewerkt vlees bedoeld van onder andere runderen, lammeren, geiten en varkens.

Belangrijke noot: “Rood vlees bevat gezonde voedingsstoffen zoals eiwitten, ijzer en zink, en maakt daarom deel uit van een gezond voedingspatroon. Maar je hoeft niet elke dag rood vlees te eten.”

Bovendien benadrukken we graag dat rood vlees één van de risicofactoren van darmkanker is, naast vele andere risicofactoren. Het advies is om bewust om te gaan met al deze factoren en er een algeheel gezonde levensstijl met voldoende beweging en een gematigd en gevarieerd consumptiepatroon op na te houden om het risico op (darm)kanker zo klein mogelijk te houden.

Conclusies uit 2012

Dat rood vlees de kans op darmkanker vergroot, is al een aantal jaar geleden aangetoond. In 2012 kwam Harvard Medical School met een onderzoek naar de risico vergrotende factor van rood vlees. In datzelfde jaar concludeerde eenzelfdeNederlands onderzoek, mede gesubsidieerd door de Maag Lever Darm Stichting, hetzelfde voor de Nederlandse bevolking.

De algemene conclusie, destijds: “Rood vlees geeft een verhoogd risico op darmkanker. Het zogeheten heemijzer, de stof die rood vlees zijn kleur geeft, kan de darmwand beschadigen. Ook blijkt uit onderzoek dat mensen die veel rood vlees eten vaak weinig plantaardig eten. Ze profiteren dus minder van de gezonde eigenschappen van plantaardige voeding.”

In die tijd kwam WCRF, de internationale overkoepeling van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WKOF), ook al met het advies om te matigen met rood vlees:

De Maag Lever Darm Stichting kijkt uit naar de officiële aangepaste voedingsadviezen voor vleesconsumptie. De Gezondheidsraad komt binnenkort met een advies over gezonde voeding.

Meer weten?

Lees hier 23 antwoorden op de meest gestelde vragen over het rapport.

Wat de Nederlandse kwaliteitsmedia meldden over de WHO-conclusies, vind je hier.

Meer weten over darmkanker en zijn risicofactoren? Lees het hier.

Help mee

Meer darmkanker onderzoek is nodig om verdere risicofactoren te ontdekken en analyseren. Steunt u dit doel? Steun de Maag Lever Darm Stichting en steun daarmee darmkankeronderzoek.

Bron: Maag Lever Darm Stichting