DCN-kwaliteitshandboek en keurmerk 2018-01-18T13:43:02+00:00

Met het DCN-kwaliteitshandboek maak je kwaliteit meetbaar en toetsbaar.

De organisatie ‘Harmonisatie kwaliteitsbeoordeling in de zorgsector’ (destijds verantwoordelijk voor de HKZ-norm) maakt nu onderdeel uit van het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN). NEN beheert de Nederlandse uitgaven van de ISO-standaarden.

De kwaliteitskenmerken in het DCN-kwaliteitshandboek zijn gebaseerd op de HKZ-norm en komen overeen met die van ISO-norm 15224. Voldoe je na de implementatie aan de kwaliteitskenmerken van het handboek, dan ontvang je na een positieve interne audit het DCN-keurmerk. Het DCN-keurmerk is daarmee ISO-compatible.

Het handboek bevat een omschrijving van de basisprocedures. Heb je dit document naar je eigen situatie omgezet (praktijkprocedures) en het resultaat in je praktijk geïmplementeerd, dan kun je de audit aanvragen. Is de beoordeling positief, dan ontvang je het DCN-keurmerk.

Het handboek bevat tien aandachtsgebieden, waarvan vier voor het primaire proces (zorgverlening) en zes voor het secundaire proces (bedrijfsvoering).

Zorgverlening

  • intake/indicatiestelling
  • uitvoering behandeling
  • evaluatie
  • voorlichting

Bedrijfsvoering

  • kwaliteitsbeleid en organisatie
  • personeel
  • onderzoek en ontwikkeling
  • beheer van faciliteiten, apparatuur en materialen
  • Arbo, veiligheid en milieu
  • documentenbeheersing